مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18745 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

راههاي دوري از عادت غيبت و حسادت چيست
الف) درمان غيبت: براي از

دست دادن حالت غيبت بايد

ارادهاي جدي و قوي داشته باشيد

و از شنيدن يا گفتن هر غيبتي هر

اندازه هم به نظرتان كوچك و

سطحي ميآيد اجتناب ورزيد زيرا

در روز قيامت جوابي براي آن

نخواهيد داشت. در اين رابطه به

برنامهاي كه پيشنهاد ميشود به

مدت 40 روز عمل كنيد و نتيجه را

در صورت تمايل براي ما ارسال

داريد. اميد است ان شا الله براين

مساله كه از گناهان خطرناك است

غالب شويد:

1 ؤ هر ده روز يك بار بحث

غيبت را در كتاب گناهان كبيره

مطالعه كنيد.

2 ؤ هر روز صبح با خدا ((شرط))

كنيد كه امروز غيبت نمي كنم. در

طول روز كاملا مراقب رعايت اين

شرط باشيد و جدا بكوشيد براي

اولين بار از آن تخلف نكنيد. شب

هنگام خواباعمال روزتان را

وارسي كنيد. اگر مرتكب غيبت

شدهايد تعداد دفعات آن را ثبت

كنيد و براي مبارزه با آن توبه نماييد

و براي خود تنبيهي قرار دهيد; مثلا

تصميم بگيريد با دوستي كه نزد او

بيشتر غيبت مي كنيديك روز رفت

و آمد و گفت وگوي غير ضروري

نكنيد يا در جايي كه بيشتر غيبت

هست شركت نكنيد يا يك روز روزه

بگيريد. شرح اين عمل را نيز در

ستون واكنش ثبت نماييد. فرمي در

اين زمينه تهيه كنيد و تمام چهل روز

را با ذكر تاريخ به دقت طبق آن عمل

كنيد.

درمان خصلت حسد دو ركن

اساسي دارد :

ؤؤ ركن اول آن شناخت

حسد و ابعاد و نتايج آن در دنيا و

آخرت است.

ؤؤ ركن دوم عمل و اقدام

است.

در مقولهئ اول بايد اين نكته كه

((حسد جز زيان محسود چيزي دربر

ندارد)) را خوب درك نمود. حسد نه

تنها زياني براي محسود (مورد

حسد واقع شده) ندارد، بلكه به نفع

اوست; زيرا كه حسادت ديگران

نوعاش موجب غيبت او يا تهمت به او

ميگردد. (و حتي گاه به مراحلي

بالاتر) و اين كار موجب از بين رفتن

گناهان او و به دوش كشيده شدن

آنها توسط حسادت كننده ميگردد.

انسان خردمند هيچ گاه ضرر

خود را نميخواهد و چه ضرري از

حسادت بالاتر. ثانياش، خداوند نظام

جهان را بنابر حكمت بالغه خود به

گونهاي قرار داده كه انسانها از هر

نظر با يكديگر متفاوت باشند. از

نظر استعداد، قيافه، مال، خانواده و

... و اين به جهت امتحان و ابتلايي

است كه بايد برقرار باشد. اگر آدمي

حقيقت اين مطلب را براي خود

تصور نمايد و به عمق آن دست

يابد،



آن گاه بر موقعيت ديگران رشك

نخواهد برد; چرا كه همه اين

مواهب و تفاوتها را به جهت

جريان حركت زندگي و فلسفهاي كه

در وراي آن است ميداند. ثالثاش،

توجه به معاد و نعمتها و درجات

والايي كه پرهيزكاران در قيامت و

آخرت دارند، آدمي را از چشم

دوختن به متاع دنيا باز ميدارد.

قرآن خطاب به پيامبر (ص)

ميفرمايد : ((ولا تمدن عينيك... ;

چشم از اين متاع ناقابل دنيوي كه به

برخي دادهايم (براي امتحان) بازگير و بر

اينان اندوه مخور))، (سورهئ حجر ، آيهئ

88).

اگر آدمي به حقيقت ((معناي

رزق ربك خير وابقي)) را دريابد

ديگر چشم به امكانات و

برخورداريهاي اين و آن نخواهد

دوخت و عمر خود را بر سر اين

غصه گزاف نخواهد گذاشت. به

گفتهئ حافظ :

نقد عمرت ببر و غصهئ دنيا به گزافگر شب و روز در اين قصه مشكل

باشيگرچه راهيست پر از بيم زماتابر

دوسترفتن آسان بود ارواقف منزل باشي

اما عمل:

مرحلهئ اول مخالفت جدأي با

مقتضاي حسد است.اگر حسد به

شما ميگويد اين كتاب را به فلاني

نده شما حتماش بدهيد. اگر حسد به

شما ميگويد تعريف فلاني را نكن،

شما حتماش تعريف او را بكنيد. اگر

حسد مانع بخشش مال ميشود

شما حتماش ببخشيد، در اين صورت

ريشههاي حسد در درون شما

خواهد خشكيد.

از خداوند متعال دائماش

استمداد كنيد و با دعا به درگاه او

ريشه كن شدن صفات رذيله را

خواستار شويد. قرآن و احاديث را

- مخصوصاش آنچه كه مربوط به

مذمت دنيا ميشود - زياد بخوانيد.

كتابهاي اخلاقي مخصوصاش

)) را بخوانيد.

((معراجالسعاد

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.